Ashoka, Fark Yaratan Okullar Programı (Changemaker Schools) ile yenilikçi okulları belirliyor, buluşturuyor, destekliyor ve en önemlisi küresel bir “Fark Yaratan Okullar Ağı” oluşturuyor.
Dünyanın önde gelen sivil toplum kuruluşlarından Ashoka, Türkiye’de kurduğu Ashoka Vakfı ile ülkenin sorunlarına sistematik ve etkin çözümleri desteklemeyi ve sosyal girişimciliği yaygınlaştırmayı amaçlıyor. Sivil toplum, özel sektör ve akademiden güçlü bir yönetim kadrosu ile yola çıkan Ashoka Vakfı’nın yönetiminde İbrahim Betil (Toplum Gönüllüleri Vakfı), Mehmet Köksal (Köksal Avukatlık Ortaklığı), Ayşe Güçlü Onur (Egon Zehnder), Ali Nasuh Mahruki (AKUT), Didem Altop (Endeavor Türkiye) ve Şengül Akçar (KEDV) yer alıyor.
Ashoka Vakfı, Türkiye’nin öncelikli sosyal sorunlarına cevap veren, aktif bir sosyal girişimci ağı oluşturmayı; sosyal girişimcilerin ekonomik ve sosyal etkilerini artırmayı; özellikle gençleri sosyal girişimciliğe teşvik etmeyi; Türkiye ve bölgede sosyal girişimcilik alanına şekil veren bir aktör haline gelmeyi hedefliyor.
Ashoka Vakfı’nın bu amaçla hayata geçirdiği programlardan birisi de Türkiye’deki yenilikçi okulları belirlemek, buluşturmak ve desteklemek amacıyla yürüttüğü “Fark Yaratan Okullar”. Ashoka, Fark Yaratan Okullar Programı (Changemaker Schools) ile yenilikçi okulları belirliyor, buluşturuyor, destekliyor ve en önemlisi küresel bir “Fark Yaratan Okullar Ağı” oluşturuyor.
Fark yaratan okullar, özgüvene, yaratıcılığa, empatiye ve dolayısıyla hem kendilerinin hem de başkalarının tüm potansiyelini açığa çıkarma imkânına sahip çocuklar yetiştiriyor. Bu sayede sosyal, çevresel ve ekonomik gelişmeye öncülük eden yeni bir nesil ortaya çıkıyor.
Fark Yaratan Okullar’da öğrenciler, öğretmenler, personeller ve ebeveynler birlikte çalışıyor. Hepsinin amacı ise ortak, ‘daha iyi bir gelecek’.
Değişimin, eğitimin köklerinden başlaması için etkili programlara sahip olmak ve inovasyon yapmak yeterli değil, öğrenim ortamlarının da değişmesi gerekiyor. Ashoka, bu değişimin, eğitimin merkezindekiler tarafından gerçekleştirileceğine inanıyor. Bu nedenle her fark yaratan okul, öğretmenlerin, anne-babaların, öğrencilerin ve/veya personelin bir araya geldiği bir “değişim ekibi”ne sahip. Öğrenciler, öğrenme sırasında aktif katılımda bulunuyor ve yaşayarak öğrenme sıradan bir okul gününe nüfuz ediyor. Okul, yeni fikirler geliştirmek ve test etmek için gerekli kapasite ve isteğe sahipken; yöneticileri de okul ve toplum genelinde yenilikçilik kültürünü teşvik ediyor.
Ashoka’nın amacı, her okulla birebir çalışmak veya her okulu Fark Yaratan Okullar Ağı’na dahil etmek değil. Ashoka temel olarak, temsil gücü olan az sayıda ve dikkatle seçilmiş okullar yoluyla diğerlerinin izleyebileceği iyi örnekleri göstermeyi ve onları bu yönde harekete geçirmeyi amaçlıyor. Okullara, izleyebilecekleri katı bir program sunmuyor, halihazırda yürüttükleri çalışmalarla etkilerini nasıl artırabilecekleri konusunda onları düşünmeye teşvik ediyor. Türkiye’den üç okul Ashoka’nın Küresel Ağı’na katılıyor: YeniOkul, Adapazarı Özel Enka Okulları ve Başka Bir Okul Mümkün Derneği’nin Mutlu Keçi Okulu.